Nessuno.
Al termine del corso lo studente possiede una conoscenza di base delle principali correnti e degli autori più influenti del panorama letterario della Cina premoderna e moderna, oltre che del contesto storico-culturale cinese, dalla fine dell’età imperiale alla fondazione della Repubblica Popolare Cinese.
Panoramica della produzione letteraria cinese della prima metà del Ventesimo secolo.
Denton, Kirk. The Columbia Companion to Modern Chinese Literature. New York: Columbia University Press, 2016. SOLO I CAPITOLI SELEZIONATI:
9. The Late Qing Poetry Revolution: Liang Qichao, Huang Zunxian, and Chinese Literary Modernity", by Jianhua Chen
10. The Uses of Fiction: Liang Qichao and His Contemporaries, by Alexander DesForges
11. Late Qing Fiction, by Ying Hu
12. Zhou Shoujuan's Love Stories and Mandarin Ducks and Butterflies Fiction, by Jianhua Chen
13. Form and Reform: New Poetry and the Crescent Moon Society, by John Crespi
25. Cao Yu and Thunderstorm, by Jonathan Noble
Pesaro, Nicoletta, Pirazzoli, Melinda. La narrativa cinese del Novecento. Roma: Carocci, 2019. PARTE I (CAPP. 1-5).
Samarani, Guido. La Cina contemporanea. Dalla fine dell’impero ad oggi. Torino: Einaudi, 2017. INTRODUZIONE E PARTE I.
Due testi a scelta da una lista di opere della letteratura cinese moderna e contemporanea in traduzione. La lista sarà pubblicata sul corso e-learning.
Ulteriori materiali didattici saranno pubblicati sul corso e-learning.
La didattica si svolgerà tramite lezioni frontali, con l’ausilio di presentazioni power point e video proiezioni. Vi sarà un'attenzione particolare al confronto e al dialogo diretto con gli studenti, che potranno, durante le lezioni, formulare proposte di approfondimento o dibattito.
La prova d'esame di fine corso si svolgerà in forma scritta al fine di verificare l'acquisizione da parte degli studenti dei contenuti dell'insegnamento. La valutazione sarà espressa in trentesimi.
Per gli studenti frequentanti sarà possibile acquisire parte dei crediti d’esame attraverso la presentazione, durante le lezioni, di approfondimenti relativi ad aspetti storici o letterari degli argomenti affrontati nel corso della didattica. Tali interventi saranno da concordare con la docente.
None.
The course aims at providing a basic knowledge of the principal trends and the most influential authors of pre-modern and modern Chinese literature. In addition, an overview of the historical and cultural context from the fall of the empire to the foundation of the Chinese Popular Republic.
Overview of Chinese and Sinophone literary output of the first half of the Twentieth century.
Denton, Kirk. The Columbia Companion to Modern Chinese Literature. New York: Columbia University Press, 2016. ONLY THE SELECTED CHAPTERS:
9. The Late Qing Poetry Revolution: Liang Qichao, Huang Zunxian, and Chinese Literary Modernity", by Jianhua Chen
10. The Uses of Fiction: Liang Qichao and His Contemporaries, by Alexander DesForges
11. Late Qing Fiction, by Ying Hu
12. Zhou Shoujuan's Love Stories and Mandarin Ducks and Butterflies Fiction, by Jianhua Chen
13. Form and Reform: New Poetry and the Crescent Moon Society, by John Crespi
25. Cao Yu and Thunderstorm, by Jonathan Noble
Pesaro, Nicoletta, Pirazzoli, Melinda. La narrativa cinese del Novecento. Roma: Carocci, 2019. PART I (CHAPTS. 1-5).
Samarani, Guido. La Cina contemporanea. Dalla fine dell’impero ad oggi. Torino: Einaudi, 2017. INTRODUCTION AND PART I.
Two readings selected from a list of works published on the e-learning course.
Additional materials will be published on the e-learning page.
The teaching will be conducted through lectures, power point presentations and videos, with a special focus on the discussion and the dialogue with the students, who will be encouraged to stimulate further discussions and debates, during lectures.
The final test will consist in a written exam which will assess the knowledge and understanding of the subjects discussed during the course. The final evaluation will be expressed in thirtieths.
Students attending the course can acquire part of the credits by proposing researches on historical or literary aspects of the subjects discussed during the course. These presentations must be agreed and scheduled with the teacher.