Nessuno.
Al termine del corso lo studente possiede una conoscenza di base delle principali correnti e degli autori più influenti del panorama letterario della Cina contemporanea, e della sinofonia, oltre che del contesto storico-culturale cinese, dalla fine dell’età imperiale ai giorni nostri.
Panoramica della produzione letteraria cinese e sinofona della seconda metà del Ventesimo Secolo e del primo Ventunesimo secolo.
Denton, Kirk. The Columbia Companion to Modern Chinese Literature. New York: Columbia University Press, 2016. SOLO I CAPITOLI SELEZIONATI:
6. Diaspora in Modern Chinese Literature, by Shuyu Kong
7. Sinophone Literature, by Brian Bernards
8. Chinese Literature and Film Adaptation, by Hsiu-Chuang Deppman
37. Misty Poetry, by Michelle Yeh
51. Popular Genre Fiction: Science Fiction and Fantasy, by Mingwei Song
54. Avant-Garde Poetry in China Since the 1980s, by Maghiel van Crevel
57. Internet Literature: From YY to MOOC, by Heather Inwood
Pesaro, Nicoletta, Pirazzoli, Melinda. La narrativa cinese del Novecento. Roma: Carocci, 2019. PARTE II (CAPP. 6-10).
Samarani, Guido. La Cina contemporanea. Dalla fine dell’impero ad oggi. Torino: Einaudi, 2017. PARTE II e PARTE III.
Un testo a scelta da una lista di opere della letteratura cinese moderna e contemporanea in traduzione. La lista sarà pubblicata sul corso e-learning.
Ulteriori materiali didattici saranno pubblicati sul corso e-learning.
La didattica si svolgerà tramite lezioni frontali, con l’ausilio di presentazioni power point e video proiezioni. Vi sarà un'attenzione particolare al confronto e al dialogo diretto con gli studenti, che potranno, durante le lezioni, formulare proposte di approfondimento o dibattito.
La prova d'esame di fine corso si svolgerà in forma scritta al fine di verificare l'acquisizione da parte degli studenti dei contenuti dell'insegnamento. La valutazione sarà espressa in trentesimi.
Per gli studenti frequentanti sarà possibile acquisire parte dei crediti d’esame attraverso la presentazione, durante le lezioni, di approfondimenti relativi ad aspetti storici o letterari degli argomenti affrontati nel corso della didattica. Tali interventi saranno da concordare con la docente.
None.
The course aims at providing a basic knowledge of the principal trends and the most influential authors of contemporary Chinese and Sinophone literature. In addition, an overview of the historical and cultural context from the fall of the empire to nowadays will be part of the course.
Overview of Chinese and Sinophone literary output of the second half of the Twentieth century and of the beginning of the Twenty-first century.
Denton, Kirk. The Columbia Companion to Modern Chinese Literature. New York: Columbia University Press, 2016. ONLY THE SELECTED CHAPTERS:
6. Diaspora in Modern Chinese Literature, by Shuyu Kong
7. Sinophone Literature, by Brian Bernards
8. Chinese Literature and Film Adaptation, by Hsiu-Chuang Deppman
37. Misty Poetry, by Michelle Yeh
51. Popular Genre Fiction: Science Fiction and Fantasy, by Mingwei Song
54. Avant-Garde Poetry in China Since the 1980s, by Maghiel van Crevel
57. Internet Literature: From YY to MOOC, by Heather Inwood
Pesaro, Nicoletta, Pirazzoli, Melinda. La narrativa cinese del Novecento. Roma: Carocci, 2019. PART II (CHAPTS. 6-10).
Samarani, Guido. La Cina contemporanea. Dalla fine dell’impero ad oggi. Torino: Einaudi, 2017. PART II AND PART III.
Two readings selected from a list of works published on the e-learning course.
Additional materials will be published on the e-learning page.
The teaching will be conducted through lectures, power point presentations and videos, with a special focus on the discussion and the dialogue with the students, who will be encouraged to stimulate further discussions and debates, during lectures.
The final test will consist in a written exam which will assess the knowledge and understanding of the subjects discussed during the course. The final evaluation will be expressed in thirtieths.
Students attending the course can acquire part of the credits by proposing researches on historical or literary aspects of the subjects discussed during the course. These presentations must be agreed and scheduled with the teacher.