DATABASES AND SECURITY | Università degli studi di Bergamo - Didattica e Rubrica

DATABASES AND SECURITY

Attività formativa monodisciplinare
Codice dell'attività formativa: 
148011

Scheda dell'insegnamento

Per studenti immatricolati al 1° anno a.a.: 
2019/2020
Insegnamento (nome in italiano): 
DATABASES AND SECURITY
Insegnamento (nome in inglese): 
Databases and security
Tipo di attività formativa: 
Attività formativa Affine/Integrativa
Tipo di insegnamento: 
Obbligatoria
Settore disciplinare: 
SISTEMI DI ELABORAZIONE DELLE INFORMAZIONI (ING-INF/05)
Anno di corso: 
2
Anno accademico di offerta: 
2020/2021
Crediti: 
6
Responsabile della didattica: 

Altre informazioni sull'insegnamento

Modalità di erogazione: 
Didattica Convenzionale
Lingua: 
Inglese
Ciclo: 
Primo Semestre
Obbligo di frequenza: 
No
Ore di attività frontale: 
48
Ore di studio individuale: 
90
Ambito: 
Attività formative affini o integrative
Prerequisites

Basic notions on computer programming (only suggested).

Educational goals

Introduction to data management issues in information systems, project techniques, and data management technologies. Introduction to data protection issues in information systems and regulations governing the management of personal data. Students will train the mind to analyze and design enterprise data and manage them through a DBMS and will acquire the basics about security regulations in information systems.

Course content

Conceptual design: Entity-Relationship model.
Logic design: the relational data model.
Techniques for representing conceptual schemas into the relational data model.
Querying data: relational algebra.
The SQL language: simple queries, with selection, grouping and aggregate functions, different types of Join, and nested queries. Access control. Introduction to the EU General Data Protection Regulation (GDPR).

Teaching methods

Lectures and practical exercises in the lab with PCs.

Assessment and Evaluation

Written test and optional oral test.

Further information

If it will be necessary to hold the course remotely or in a mixed way, the syllabus could be modified in order to make the course and the exams suitable for these teaching methods.