Non sono previsti prerequisiti formali per l’insegnamento. La conoscenza dei concetti fondativi della Pedagogia generale è tuttavia di supporto alla piena comprensione dei contenuti proposti.
Il Modulo A e il Modulo B concorrono a comporre l'insegnamento di PEDAGOGIA della disabilità e dell'invecchiamento
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine del Modulo A lo studente conoscerà i principali concetti di base della Pedagogia della disabilità, le loro ricadute sui processi di educazione e di
intervento con soggetti anziani con disabilità, con particolare riferimento al mantenimento del massimo delle competenze per una vita attiva in
contesti inclusivi e partecipati. In quest'ottica, una parte del Modulo sarà dedicata all'approfondimento dell’attività sportiva e del corpo della
persona anziana con disabilità.
Conoscerà inoltre i modelli teorici ed epistemologici dei costrutti di disabilità e di inclusione sociale, in relazione alla Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute (ICF, 2001), in quanto modello bio-psico-sociale di riferimento. Avrà raggiunto consapevolezza intorno ai principali cambiamenti che in prospettiva storica hanno interessato la definizione e la visione sociale della persona con disabilità, nonché ai principali riferimenti normativi, a livello nazionale ed internazionale, che regolano i servizi, i sistemi e le politiche destinati allo specifico settore.
Conoscerà le principali strategie educative per sostenere e implementare i processi inclusivi, nonché le loro modalità di valutazione e autovalutazione.
CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine del modulo lo studente avrà raggiunto competenze nella distinzione - anche in prospettiva storicizzata - tra modelli di lettura dei
costrutti di salute e di disabilità, nonché sulle loro correlazioni con i possibili modelli di educazione, formazione e intervento.
Sarà inoltre in grado di riconoscere le differenze fra gli strumenti di intervento proposti, individuando le caratteristiche della loro applicabilità
a contesti e casi differenti; sarà dunque in grado di sviluppare, sotto la supervisione di coordinatori, progettazioni individualizzate e/o di contesti
di vita comunitaria con caratteristiche di sistematicità e verificabilità.
I costrutti fondamentali della Pedagogia della disabilità.
Il modello ICF della salute e della disabilità, tra corpo fisico, attività e partecipazione e contesto ambientale.
Socialità e inclusione in età anziana, con particolare riferimento alla disabilità.
Proposte di valutazione multidimensionale nei servizi educativi e assistenziali per la persona anziana con disabilità.
Nuovi modelli di intervento socio-educativo per la fragilità e la disabilità.
Il significato e le declinazioni del costrutto di autodeterminazione oltre l'età adulta.
L'attività fisica e la pratica sportiva in una prospettiva inclusiva, con particolare riferimento all'età anziana.
Disabilità, corpo e motricità: ridefinizione delle abilità, e attività motorie inclusive.
Lezioni frontali, con attenzione sia alla piena esplorazione di costrutti teorici che al supporto di attività esperienziali, tramite l’utilizzo di esemplificazioni e sperimentazione di strumenti operativi, contatti con esponenti locali della comunità sociale impegnata nei settori di riferimento.
Le proposte di approfondimento da parte degli studenti saranno ben accolte, all’interno della complessiva programmazione dell’insegnamento.
Qualora l'insegnamento venisse impartito in modalità mista o a distanza potranno essere introdotte modifiche rispetto a quanto dichiarato nel Syllabus per rendere il corso e gli esami fruibili anche secondo queste modalità
Un feedback riflessivo, durante e alla conclusione di ogni lezione e del lavoro cooperativo che l’accompagna, verrà utilizzato per un costante monitoraggio del processo di apprendimento degli studenti.
La verifica consisterà in: a) un esame scritto (test a risposta multipla) relativo ai contenuti dei testi istituzionali previsti in bibliografia; b) una successiva prova orale, destinata solo agli studenti che abbiano superato il test scritto, relativa ai contenuti di tutti i testi previsti in bibliografia. Le diapositive delle lezioni e i materiali didattici disponibili alla pagina dell'insegnamento sono da considerarsi parte integrante.
Coloro che nel loro piano di studi hanno un esame di "Pedagogia Speciale" per 12 CFU devono sostenere i due moduli nello stesso appello. La votazione finale sarà costituita dalla media fra il voto ottenuto al Modulo 1A e quello ottenuto al Modulo 1B.
ALL'ESAME E' NECESSARIO CHE LO STUDENTE PORTI CON SE' I VOLUMI STUDIATI, in modo da favorire la conversazione intorno ai temi trattati.
Per gli studenti che svolgeranno l’esame per i Moduli A + B, l’esame avrà una durata che corrisponde alla somma del tempo necessario a valutare ciascun Modulo.
There are no formal prerequisites for this course. However, knowledge of the founding concepts of General Pedagogy may support a full understanding of the proposed contents.
Module A and Module B together are combined in the teaching course PEDAGOGY teaching on disability and aging
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
At the end of Module A, the student will know the main basic concepts of this course, their repercussions on the processes of education and
intervention with elderly people with disabilities, with particular reference to maintaining maximum skills for an active life in inclusive and participatory contexts. With this in mind, a part of the Module will be dedicated to an in-depth study of sports activity and the body of the
elderly person with disabilities.
S/he will also know the theoretical and epistemological models of constructs of disability and social inclusion, in relation to the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, 2001), as a reference bio-psycho-social model. He will have achieved awareness about the main changes that in historical perspective have affected the definition and social vision of the person with disabilities, as well as the main regulatory references, at national and international level, which regulate the services, systems and policies intended for the specific sector .
S/he will know the main educational strategies to support and implement inclusive processes, as well as their evaluation and self-evaluation methods.
ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
At the end of the module, the student will have achieved skills in the distinction - also in a historical perspective - between reading models health and disability constructs, as well as their correlation with possible models of education, training and intervention.
S/he will also be able to recognize the differences between the proposed intervention tools, identifying the characteristics of their applicability
to different contexts and cases; will therefore be able to develop, under the supervision of coordinators, individualized designs and / or contexts
of community life with systematic and verifiable characteristics.
The fundamental constructs of the Pedagogy of disability.
The ICF model of health and disability, between physical body, activity and participation and environmental context.
Sociability and inclusion in old age, with particular reference to disability.
Multidimensional evaluation proposals in educational and care services for the elderly person with disabilities.
New socio-educational intervention models for frailty and disability.
The meaning and declinations of the self-determination construct beyond adulthood.
Physical activity and sports practice in an inclusive perspective, with particular reference to the elderly.
Disability, body and motor skills: redefinition of skills, and inclusive motor activities.
Traditional lessons in presence wlill be held, with attention both to the full exploration of theoretical constructs and to the support of experiential activities, through the use of video materials, exemplifications and experimentation of tools, contacts with local stakeholders of the social community.
Students' proposals for in-depth study will be well received as part of the overall teaching programme.
Additional materials specially selected will also be made available to support the learning of working students.
If the course will be given in mixed or distance learning, changes may be made to what is stated in the Syllabus to make the course and the exams available also in this modality.
The students' learning process will be continuously monitored through effective feedback, during the lesson and at the end of it.
For SDE students.
The test will consist of: a) a written test (multiple choice test) related to the contents of the texts of the institutional part, provided in the bibliography; b) a subsequent oral test, intended only for students who have passed the written test, related to the contents of all the texts provided in the bibliography. The lesson slides and teaching materials available on the teaching page are to be considered an integral part.
Those who have a "Special Pedagogy" exam for 12 CFU in their curriculum must take the two modules in the same day. The final grade will be the mean between the grade obtained in Module 1A and that obtained in Module 1B.
IT IS NECESSARY THAT THE STUDENT BRINGS WITH HIM/HER THE TEXTS STUDIED, in order to facilitate the conversation around the topics covered.
For FIT students AREA A.
The verification will consist of an oral examination of the contents of all the texts included in the bibliography.
IT IS NECESSARY THAT THE STUDENT BRINGS WITH HIM/HER THE TEXTS STUDIED, in order to facilitate the conversation around the topics covered.
FOR ALL STUDENTS, the evaluation criteria will concern:
- the completeness of the knowledge achieved on each of the proposed topics;
- the correctness of the specific language of the scientific domain;
- the exposition correctness in terms of logical, syntactical and grammatical construction.
For SDE students who sustain both Modules A + B, the exam will have a duration that corresponds to the sum of the time necessary to evaluate each Module.