Buona conoscenza della lingua inglese.
Studenti dell’Università di Bergamo devono aver superato l’esame di Lingua Inglese II e Letteratura Inglese II
Agli studenti Erasmus in entrata è invece richiesto almeno un livello di competenza linguistica B2/C1.
Al termine del corso lo studente:
Avrà acquisito competente familiarità con gli aspetti formali, tematici e retorici dei testi esaminati.
Avrà acquisito consapevolezza dei diversi modi di interpretare e leggere i testi criticamente.
Avrà affinato la sua sensibilità verso le potenzialità espressive della lingua inglese.
Gli studenti sono tenuti a dimostrare una buona conoscenza del contesto STORICO POLITICO SOCIALE e LETTERARIO del periodo in esame (seconda metà del diciannovesimo secolo e prima metà del ventesimo).
13168 Denominazione Corso (MODULO A+B) Dal Vittorianesimo al Modernismo: Poesia, Poetica e dibattito critico
3078 MODULO B Poesia e critica del tardo periodo vittoriano e primo modernismo
Lezioni frontali.
Le lezioni includeranno diapositive PowerPoint e risorse multimediali. Gli studenti saranno invitati a partecipare attivamente.
Per sostenere l’esame gli studenti devono necessariamente aver superato quello di Lingua inglese II.
Il programma ha validità di tre anni.
L’esame si svolge SOLTANTO IN FORMA SCRITTA per tutti gli appelli tenuti nel primo anno dalla conclusione delle lezioni. Gli studenti che sostengono l'esame in data successiva saranno esaminati in forma orale.
Nella verifica del profitto (orale o scritto) si accerteranno:
1. il possesso delle conoscenze storico-letterarie richieste;
2. le capacità di lettura e traduzione dall'inglese in italiano dei testi assegnati;
3. la capacità di elaborare in italiano corretto, e con opportuni riferimenti ai testi discussi, una argomentazione critica sulle tematiche trattate durante il corso.
L'esame scritto dura 2ore e 40 minuti e comprende due parti. La prima parte è costituita da un test a scelta multipla sulle fonti primarie e secondarie (30 quesiti). La seconda parte consiste in una breve traduzione da uno dei testi e due domande aperte in cui agli studenti verrà chiesto di scrivere un breve saggio per ogni modulo (1 o 2 pagine). Il voto della prova scritta è visibile nella pagina personale dello studente, che è avvisato via mail dell'avvenuta pubblicazione.
Criteri di valutazione per l’assegnazione del voto:
Eccellente (30 e lode): conoscenza eccellente di tutti i contenuti del corso. Spiccata capacità di metariflessione. Eccellente capacità di interpretazione dei testi anche in relazione al contesto. Precisione, correttezza ed efficacia dell’esposizione e della traduzione.
Molto buono (da 30 a 27): conoscenza molto buona di tutti i contenuti del corso. Buona capacità di metariflessione. Capacità molto buona di interpretarei testi in relazione al contesto. Esposizione senza errori. Traduzione sostanzialmente corretta.
Buono (26-24): Buona conoscenza dei contenuti del corso. Discreta capacità di metariflessione. Conoscenza solo descrittiva dei testi in programma, con capacità di analisi e di sintesi accettabili. Il linguaggio è quasi sempre corretto. Traduzione adeguata nonostante alcuni errori.
Adeguato/sufficiente (23-18): la conoscenza dei contenuti del corso non è completa. La capacità di metariflessione è limitata e l'interpretazione dei testi appena sufficiente. Il linguaggio è semplice e sono presenti alcuni errori. La traduzione dimostra una comprensione solo parziale del testo.
Insufficiente (meno di 18): la conoscenza dei contenuti del corso è parziale e superficiale. I testi sono analizzati e contestualizzati in modo
superficiale e confuso. La traduzione presenta numerosi errori.
Nel caso si renda necessario il ricorso a didattica a distanza o mista, lievi cambiamenti potranno essere introdotti nel programma del corso o d'esame per garantirne la fruibilità.
L'insegnamento verrà svolto nel III sottoperiodo. Gli studenti Erasmus o non frequentanti possono rivolgersi al docente durante gli orari di ricevimento, via email o via Skype (davide.del-bello@unibg.it: Skype ID: davide.del-bello) per chiarimenti e per letture integrative, ove necessarie. Gli studenti che hanno inserito nel piano di studio come scelta libera soltanto il modulo A o soltanto il modulo B sono tenuti a preparare soltanto i testi relativi a quel modulo.
Good knowledge of English.
Bergamo University students must have completed English Language 2 and Literature 2 requirements.
Erasmus students are expected to have reached at least a B2/C1 language competence level.
At the end of the course:
Students will have acquired familiarity with the formal, thematic and rhetorical features of each text;
will have developed an enhanced awareness of various reading approaches to each text; will have refined their sensitivity to the expressive potential of the English language.
Students are expected to have a firm knowledge of the HISTORICAL, POLITICAL, SOCIAL and LITERARY context for the period under discussion (second half of the 19th century and early 20th century).
13168 Course Description (MODULES A+B) From Victorianism to Modernism: Poetry, Poetics and Critical Debates
3078 MODULE B: Poetry and Criticism of the Late Victorian Period and Early Modernism
Lectures.
Lessons may include PowerPoint slides and multimedia tools.
Students will be asked to take active part in classroom discussion.
In order to take the exam Bergamo students must have successfully completed English Language II. Erasmus students must possess a valid B2/C1 language competence certification.
The program is valid for three years. Students will be assessed ONLY VIA A WRITTEN EXAM for all the exam sessions held during the first year after the end of the course. Students taking the exam after that date will be examined orally.
Required skills for the oral or written exam:
1. students must show adequate knowledge of the literary and cultural contexts for the issues discussed in the course;
2. Italian students are expected to read all the texts in English and should be able to translate them into Italian;
3. students must be able to discuss texts critically with reference to the issues addressed in the course.
The written exam lasts 2 hours and 40 minutes and comprises two parts. The first part is a multiple-choice test on primary and secondary sources (30 questions). The second part consists of a short translation from one of the texts and two open questions, where students will be asked to write a brief essay for each module (1 to 2 pages long). Students will be notified via email when exam results are posted on their webpage.
The oral exam comprises at least two questions for each module, including a translation. The final mark is the average of the two modules’ evaluations, which take place within the same session.
ASSESSMENT CRITERIA:
Outstanding (30 e lode): excellent knowledge of the course contents and ability to reflect critically on topics. Remarkable ability to interpret texts also in relation to their historical and cultural context. Effective argumentative style and proper use of academic terms and technical language. The translation is accurate.
Very good (30 to 27): very good knowledge of the course contents and good ability to reflect critically on topics. Above-average ability to interpret texts also in relation to their historical and cultural context. The translation contains hardly any mistakes.
Good (26-24): Good knowledge of the course contents and some measure of critical reflection. Adequate ability to interpret texts also in relation to their historical and cultural context. The language used is simple but correct. The translation is passable.
Fair/sufficient (23-18): The work done shows sufficient knowledge, coherence, and use of appropriate resources to warrant a pass grade. The ability to interpret texts is limited. Argumentation is mainly descriptive and fails to address the issues raised by the question. The translation is only partially correct.
Fail (below 18): The student demonstrates only a basic knowledge of the course contents. Argumentation is confused or generally incoherent.
Both the essay and the translation contain major errors and inaccuracies.
If blended or distance learning becomes necessary, minor adjustments may be made to the syllabus and the final exam to ensure that they are more easily accessible.
The course will be taught in the 3rd sub-term. Erasmus students and students unable to attend may contact the lecturer during office hours, via email or via Skype (davide.del-bello@unibg.it; Skype ID: davide.del-bello) for explanations or supplementary readings, if necessary.
Students who have chosen module A as an elective will be examined on the texts assigned for module A.
Students who have chosen module B as an elective will be examined on the texts assigned for module B.
Class handouts will be made available online at the end of the course. Non-attending students must prepare the same course material listed here for attending students.