Nessuno
Acquisire una conoscenza critica dei contesti di produzione e circolazione dei testi letterari contemporanei; acquisire strumenti di analisi del testo letterario in prospettiva interdisciplinare e transculturale. Promuovere la coscienza critica nell'approccio al patrimonio culturale; potenziare le abilità di comunicazione e le capacità di valorizzazione del patrimonio artistico. Acquisire capacità specifiche nella didattica della letteratura. Promuovere la parità di genere.
Il corso avrà come oggetto la narrativa italiana del secondo dopoguerra (1945-1965), letta attraverso le interrogazioni cruciali a cui gli scrittori hanno cercato di dare voce con i loro racconti, mettendo in scena le vicende che hanno segnato le grandi trasformazioni politiche e sociali dell'Italia postbellica facendo ricorso a nuovi modelli di rappresentazione del mondo. Si leggeranno gli avvenimenti storici di quegli anni attraverso i grandi progetti culturali avviati lungo due decenni nell'editoria, nell'attività delle riviste, nella fotografia e nel cinema.
Lezioni frontali e seminariali; discussione con gli studenti dei temi proposti; approfondimento di questioni sollevate nel dialogo con gli studenti;
esercitazioni guidate, tutorati.
Il corso prevede l'utilizzo di slides e materiali messi a disposizione degli studenti su piattaforma multimediale.
L'esame orale verificherà le competenze storico-letterarie acquisite, le capacità di analisi testuale, la proprietà dell'espressione e la padronanza dei linguaggi settoriali propri della disciplina. Il voto è espresso in trentesimi.
I materiali per non frequentanti sono indicati in Leganto nella sezione dedicata.
Gli studenti Erasmus e gli studenti stranieri sono invitati a contattare la docente all''inizio del corso.
In caso di disposizioni dell’autorità competenti in materia di contenimento e gestione dell’emergenza epidemiologica, l'insegnamento potrebbe subire modifiche rispetto a quanto dichiarato nel syllabus per rendere il corso e gli esami in linea con quanto disposto.
None
To acquire a critical knowledge of the contexts of production and circulation of contemporary literary texts; to acquire tools for the analysis of the literary text in an interdisciplinary and transcultural perspective. To promote critical awareness in the approach to cultural heritage; to strengthen communication skills and the ability to enhance artistic heritage. To acquire specific skills in literature teaching. To promote gender equality.
The course will focus on the Italian narrative of the post-war period (1945-1965), read through the crucial questions that writers have tried to give voice to with their stories, staging the events that have marked the great political and social transformations post-war Italy by resorting to new models of representation of the world. The historical events of those years will be read through the great cultural projects launched over two decades in publishing, in the activity of magazines, in the art of photography and cinema.
Lectures and seminars; discussion with the students of the proposed topics; in-depth discussion of issues raised in the dialogue with the students;
guided exercises.
The course includes the use of slides and materials made available to students on the multimedia platform.
The oral examination, which will take place orally, will verify historical-literary skills acquired, textual analysis skills, properties of expression, mastery of sectorial languages proper to the discipline. Grades are expressed in thirtieths.
Evaluation criteria:
1) Critical analysis of the primary texts covered by the course, also in relation to the literary and cultural landscape of reference;
2) Explenation with properties of expression and apply the methodologies learned in the course with autonomy.
Materials for non-attending students are indicated in Leganto in the dedicated section.
Erasmus and foreign students should contact professor Palmieri at the beginning of the course.
In the event of provisions of the competent authority regarding the containment and management of the epidemiological emergency, the teaching may undergo changes with respect to what is stated in the syllabus to make the course and exams in line with the provisions.