Nessuno
Lo scopo del corso è duplice. All'interno di una prospettiva storica e comparativa, un obiettivo è di fornire alcune mappe concettuali necessarie per selezionare gli aspetti più rilevanti dei processi sociali in corso nella società contemporanea. Un altro scopo è di privilegiare un'interpretazione costruttiva e critica del rapporto tra i percorsi biografici individuali e le più ampie trasformazioni relazionali e sociali in corso. Il capro espiatorio è l'oggetto di studio attraverso l'analisi e la critica delle strutture sociali. Lo scopo è di porre questa tematica in controluce rispetto alle dinamiche sociali e psicologiche che caratterizzano il contemporaneo: a partire dalla complessità dell'argomento si vuole sondare i recessi delle relazioni interpersonali che sono inevitabilmente intrecciati con i fenomeni e le ambiguità del meccanismo persecutorio.
I cambiamenti di cui siamo testimoni negli ultimi decenni stanno mutando i comportamenti, gli stili di vita e le idee delle persone, nonché il modo di fare business, le forme di produzione, i servizi di welfare e i bisogni sociali. Si tratta di cambiamenti apparentemente distinti e indipendenti dalla volontà individuale ma che, tuttavia, attraverso le categorie sociologiche è possibile cogliere in una prospettiva che ne metta in evidenza i tratti comuni e i processi latenti che concorrono a innescarli. Si discuterà della tensione globale che sussiste tra le spinte rivolte alla individualizzazione e standardizzazione dei processi organizzativi e delle condotte di vita e l'imprevedibilità e l'irrimediabile interdipendenza che governa la vita quotidiana delle persone, delle aziende e dei servizi di welfare. Una tensione che si riverbera sia sul piano socioeconomico e dei processi lavorativi sia attraverso la coscienza collettiva e nelle forme che questa assume nei prodotti culturali e nell'immaginario condiviso.
La didattica si svolge con una metodologia composita per favorire il dialogo e il confronto tra studenti e tra gli studenti e il docente. Il corso prevede lezioni frontali con analisi di casi di studio; lavori di gruppo su tematiche di teoria sociologica, incontri con studiosi e esponenti della società civile per l’approfondimento di questioni sociali di attualità.
E’ inoltre previsto il supporto di attività di formazione a distanza per stimolare l’apprendimento collaborativo e per facilitare studenti non frequentanti e lavoratori.
Qualora l'insegnamento venisse impartito in modalità mista o a distanza potranno essere introdotte modifiche rispetto a quanto dichiarato nel syllabus per rendere il corso e gli esami fruibili anche secondo queste modalità.
La valutazione degli apprendimenti avverrà mediante esame scritto alla fine del corso della durata di 60 minuti, composto da cinque domande aperte (per comprendere se lo studente ha acquisito la capacità di porre in relazione i concetti fondamentali e/o di applicare i concetti a specifici contesti empirici). Ciascuna delle domande aperte vale 6 punti.
La risposta alle domande aperte verrà valutata secondo i seguenti criteri: pertinenza rispetto alla domanda; esaustività rispetto alla domanda; proposta di nessi appropriati; sintesi (non ridondanze e ripetizioni); proprietà di linguaggio; chiarezza espositiva.
Il voto finale è dato dalla somma dei punteggi ottenuti nelle domande aperte.
Per gli studenti lavoratori e non frequentanti è consigliato presentarsi a ricevimento con il docente prima dell'esame e consultare la mail istituzionale @studenti.unibg.it per comunicazioni relative a iniziative specifiche per non frequentanti.
Per gli studenti Erasmus è consigliato prendere contatto con il docente.
In caso di disposizioni dell’autorità competenti in materia di contenimento e gestione dell’emergenza epidemiologica, l'insegnamento potrebbe subire modifiche rispetto a quanto dichiarato nel syllabus per rendere il corso e gli esami in linea con quanto disposto
None
The aim of the course is two-fold. Adopting an historical and comparative perspective, one objective is to provide some of the conceptual maps necessary for the selection of the most relevant aspects of current social processes in contemporary society. Another objective is to put forward a constructive and critical interpretation of the relationship between individual biographies and the fuller transformation of current relationships and society.
The scapegoating mechanism is the object to study through the analysis and criticism of social structures. The aim is to put this issue into the background provided by the social dynamics and psychology that characterize the contemporary: beginning with the complexity of the subject, seeks to explore the recesses of social relations that are inevitably intertwined with the phenomena and the ambiguity of the scapegoating mechanism.
Starting from a constructivist and relational approach that can privilege the reciprocal and constantly intertwined relationship between the individual and societal dimensions of contemporary social dynamics, developments in classical sociological thought (from Karl Marx to Max Weber) the more recent sociological perspectives (functionalism, theories of conflict and social action) and the foundations of sociology will be introduced and critically discussed. Some of sociological key concepts will be examined: social relations (elementary forms of interaction, organized groups and social movements); social norms and institutions (identity and paths of socialization, language and communication; individual choice and institutional frames); social inequality (social stratification and classes, mobility and social exclusion); and social reproduction (ways of doing family, socialization and education).
The changes we have witnessed in recent decades are changing people's behaviors, lifestyles, and ideas, as well as ways of doing business, forms of production, welfare services, and social needs. These changes are apparently distinct and independent from individual will but, nevertheless, through sociological categories it is possible to grasp them from a perspective that highlights their common features and the latent processes that concur to trigger them. It will discuss the global tension that exists between the drives aimed at the individualization and standardization of organizational processes and life conducts and the unpredictability and irredeemable interdependence that governs the daily lives of people, companies and welfare services. A tension that reverberates both on the socioeconomic and labor process levels and through the collective conscience and in the forms this takes in cultural products and shared imaginary.
The teaching activity includes a composite methodology to foster dialogue and exchanges among students and between the students and the teacher. The course consists of lectures with analysis of case studies, teamwork on topics of sociological theory and meetings with experts from other disciplines, organizations and civil society to focus on current social issues. Distance learning resources will be activated to stimulate collaborative learning and to facilitate non-attending and workers students' learning.
If the teaching is given in a blended or distance learning mode, changes may be made from what is stated in the syllabus to make the course and exams usable in these modes as well.
The evaluation of learning will consist of a 60-minute written exam at the end of the course consisting of five open-ended questions (to understand whether the student has acquired the ability to relate the fundamental concepts and/or apply the concepts to specific empirical contexts). Each of the open questions is worth 6 points.
The response to the open-ended questions will be evaluated according to the following criteria: relevance to the question; comprehensiveness to the question; proposing appropriate connections; synthesis (no redundancy or repetition); ownership of language; and clarity of exposition.
The final grade is given by the sum of the scores obtained in the open-ended questions.
Erasmus students should contact the course director. For not attending students and for working students should contact the course director in the office hours and check your mail @studenti.unibg.it.
In the event of provisions of the competent authority regarding the containment and management of the epidemiological emergency, the teaching may undergo changes with respect to what is stated in the syllabus to make it in line with the provisions.