Suggerito "Gestione della Produzione"
Al termine del corso, lo studente dispone delle competenze di base per analizzare, comprendere e interpretare i sistemi produttivi e logistici industriali. In particolare, lo studente apprende alcuni dei principali strumenti metodologici e concettuali di carattere quantitativo per affrontare l’analisi, la progettazione e il dimensionamento di massima degli impianti industriali per la produzione e la logistica, con particolare riferimento ai magazzini e impianti di movimentazione interna.
Lo studente apprende inoltre il linguaggio dell’ingegneria impiantistica e della logistica che gli permette di comunicare appropriatamente in ambito lavorativo.
Le competenze acquisite dallo studente integrano quelle già acquisite nei corsi precedenti e rappresentano al contempo le fondamenta sulle quali lo studente potrà fondare le competenze fornite nei corsi successivi in area tecnologico-industriale.
1.Definizioni introduttive e concetti di base:
a. Azienda, impianto industriale, processi. Ripasso di alcuni concetti e definizione di base
b. Classificazione degli impianti e dei sistemi produttivi: settori di attività, dimensione, classificazione a 3 assi, modalità di produzione (MTS, MTO,.), tipologia di processo (lineare, sintetico, analitico).
c. Lo studio di fattibilità
2. Capacità produttiva
a. Fattori determinanti della capacità produttiva (giorni di apertura, coefficienti di utilizzo, coefficiente di scarto...).
b. Calcolo del break even point (prodotto singolo, multiprodotto, con costi semifissi)
c. Dimensionamento a valori medi del sistema produttivo job shop con macchine omogenee ed eterogenee
d. Tack time e tempo di ciclo (cenni)
e. Simulazione Monte Carlo per l'analisi probabilistica degli scenari di capacità produttiva
3. Teoria dei vincoli
a. Definizione e caratterizzazione dei vincoli nel sistema produttivo secondo la Theory of Constraints
b. Principi di gestione dei vincoli
c. Introduzione alla simulazione degli impianti per l'identificazione dei vincoli
3.Ubicazione degli impianti:
a. Caratteristiche e tipologie dei problemi di ubicazione degli impianti, scopi e obiettivi.
b. Ubicazione in funzione della tipologia di impianto.
c. Criteri principali (minimizzazione dei costi, vicinanza ai mercati, massimizzazione del servizio...).
d. Fattori rilevanti per le scelte ubicazionali (fondamentali, secondari, ausiliari). Fattori di costo rilevanti.
e. Classificazione dei problemi: mono-/pluri-prodotto, discreti/continuo (nello spazio), localizzazione/allocazione, capacità finita/infinita, numero di impianti noto/non noto.
f. Metodi di localizzazione: metodo del punteggio, metodo del baricentro, metodo load distance factor, uncapaciatated facility location problem (UFLP), capaciatated facility location problem (CFLP), p-median, p-cover, p-center.
5. Logistica e sistemi di stoccaggio:
a. Definizioni e classificazione. Scopi e funzioni.
b. Processi principali (ricevimento, stoccaggio, picking, approntamento e spedizione).
c. Risorse principali coinvolte (edifici, storage unit, storage system, picking equipment, material handling, sistema informativo, personale)
d. Parametri caratteristici (potenzialità ricettiva e di movimentazione, indice di selettività, coefficienti di occupazione superficiale e volumetrica, saturazione critica delle potenzialità ricettiva).
e. Classificazione storage systems.
f. Politiche di stoccaggio e criteri di allocazione delle merci
g. Procedura di dimensionamento dell’area di stoccaggio a scaffali, modulo costruttivo e modulo unitario, coefficiente di utilizzazione superficiale, determinazione del numero e della disposizione dei moduli unitari. Rapporto tra le dimensioni lineari del magazzino.
h. Magazzini automatizzati (cenni)
i. Material handling e dimensionamento a valori medi dei sistemi di movimentazione basati su carrelli
6. Picking e routing
a. I processi di picking a magazzino
b. Dimensionamento delle aree a magazzino per il picking
c. Routing a magazzino
La didattica si svolge tramite lezioni frontali ed esercitazioni per un totale di 48 ore, con particolare attenzione all'interazione con gli studenti. Gli studenti sono stimolati all'interazione con il docente, a formulare domande e proporre argomenti di discussione.
Le lezioni sono rivolte a introdurre e discutere i metodi e i princìpi gestionali illustrati negli obiettivi del corso.
Il materiale didattico consiste principalmente delle slide reperibili sul sito del corso, alle quali saranno affiancate delle letture di approfondimento sui testi consigliati in bibliografia. Le slide fungono da supporto alla discussione in aula: pertanto, durante la discussione in aula potranno essere forniti ulteriori dettagli non presenti sulle slide.
La password di accesso al materiale pubblicato sulla pagina del corso viene comunicata durante la prima lezione del corso. In caso di impossibilità a essere presenti alla prima lezione, si invita a contattare il docente via e-mail.
La verifica dell'apprendimento avviene attraverso un esame scritto finale della durata di 1 ora circa, relativa al programma del corso. Non è prevista una prova orale.
Nella sua formulazione standard, la prova consiste di 30 domande a risposta multipla riguardanti sia aspetti teorici che esercizi. Le domande hanno punteggio variabili da 1 a 2 punti in base alla complessità. Per superare l'esame è necessario ottenere almeno il 60% dei punti disponibili. Il numero delle domande e degli esercizi nella specifica sessione d’esame potrà discostarsi leggermente da quanto indicato a seconda del grado di difficoltà degli stessi.
I risultati degli esami vengono pubblicati sullo sportello studente.
Ulteriori comunicazioni su questo punto saranno date durante il corso.
Le modalità d'esame sono le stesse sia per gli studenti frequentanti che non frequentanti.
Le modalità d'esame per gli studenti non frequentanti sono le stesse rispetto a quelle per gli studenti frequentanti.
Gli studenti non frequentanti sono comunque invitati a prendere contatto con il docente per valutare eventuali materiali integrativi.
Suggested "Production Management"
Completing the course, the student has the basic skills to understand, interpret and design a production and logistics system operating in an industrial context. In particular, the student learns the main analytical, methodological tools for dimensioning an industrial production and logistics system. In addition, the student learns the main management principles related to production and logistics, with particular reference to the warehouse management and material handling subjects.
Furthermore, the student learns the language and technical terminology that allow him to communicate appropriately in the workplace.
The skills acquired by the student supplement those already acquired in previous courses and, at the same time, represent the foundation that the student can leverage when attending other courses in the technological-industrial area.
1.Introductory definitions and basic concepts:
a. Company, industrial plant, processes. Review of some basic concepts and definitions
b. Classification of plants and production systems: business sectors, size, 3-axis classification, production mode (MTS, MTO,.), process type (linear, synthetic, analytical).
c. The feasibility study.
2. Production capacity
a. Determinants of production capacity (opening days, utilization coefficients, waste coefficient...).
b. Calculation of break-even point (single product, multi-product, with semi-fixed costs).
c. Dimensioning to average values of the job shop production system with homogeneous and heterogeneous machines
d. Tack time and cycle time (hints)
e. Monte Carlo simulation for probabilistic analysis of production capacity scenarios.
3. Theory of constraints
a. Definition and characterization of constraints in the production system according to the Theory of Constraints
b. Principles of constraint management
c. Introduction to plant simulation for constraints identification
3. Location of plants:
a. Characteristics and types of plant siting problems, aims, and objectives.
b. Location as a function of plant type.
c. Main criteria (cost minimization, proximity to markets, service maximization...).
d. Relevant factors for location choices (fundamental, secondary, auxiliary). Relevant cost factors.
e. Classification of problems: mono-/multi-product, discrete/continuous (in space), location/allocation, finite/infinite capacity, known/unknown number of plants.
f. Location methods: score method, barycenter method, load distance factor method, uncapacitated facility location problem (UFLP), capacitated facility location problem (CFLP), p-median, p-cover, p-center.
5. Logistics and storage systems:
a. Definitions and classification. Purposes and functions.
b. Main processes (receiving, storage, picking, preparation, and shipping).
c. Main resources involved (buildings, storage units, storage system, picking equipment, material handling, information system, personnel)
d. Characteristic parameters (receptive and handling potential, selectivity index, surface, and volume occupancy coefficients, critical saturation of receptive potential).
e. Storage systems classification.
f. Storage policies and criteria for allocation of goods.
g. Shelving storage area sizing procedure, building module and unit module, surface utilization coefficient, determination of number, and arrangement of unit modules. Relationship between the linear dimensions of the warehouse.
h. Automated warehouses (hint).
i. Material handling and average-value sizing of trolley-based handling systems.
6. Picking and routing
a. Warehouse picking processes
b. Sizing of warehouse areas for picking
c. Warehouse routing
The course contents are discussed in lectures and exercises (48 hours), with particular attention to the interaction with the students who have the opportunity to formulate questions and propose topics for further discussion.
Lectures aim to introduce and discuss the methods and principles of management outlined in the objectives of the course.
The course material consists mainly of the slides available on the course page on the University website. Such slides are complemented with further readings from the recommended books in the bibliography. The slides serve as a support to the classroom discussion: therefore, during the discussion in the classroom further details not present on the slides may be provided.
The password to access the material published on the course web page is communicated during the first lecture of the course. If unable to attend the first lesson, please contact the professor by e-mail.
The exam is exclusively written (no oral exam) and it lasts about 1 hour.
In its standard formulation, the exam consists of 20 true/false questions and two exercises. To pass the exam, the student must correctly answer at least 12 questions out of 20 and correctly complete at least one exercise out of two. The number of questions and exercises in the specific exam session may deviate slightly from what is indicated depending on the degree of difficulty of the same.
The results of the exams are published on the student sportello online.
Depending on the possibility and availability, a pre-exam will be organized in early June. Further communications on this point will be given during the course.
The exam methods are the same for both attending and non-attending students.In its standard formulation, the test consists of 30 multiple-choice questions covering both theoretical aspects and exercises. The questions have scores varying from 1 to 2 points depending on complexity. At least 60 percent of the available points must be obtained to pass the exam. The number of questions and exercises in the specific exam session may deviate slightly from what is indicated depending on the degree of difficulty of the questions and exercises.
Exam results are posted on the student portal.
Further communication on this point will be given during the course.
Examination procedures are the same for both attending and non-attending students.
The exam rules for non-attending students are the same as for attending students.
Non-attending students are however invited to contact the professor to evaluate any supplementary materials.